donderdag 7 november 2013

Boerenpannetje

Eén van de allereerste recepten die ik maakte was dit recept: Het Boerenpannetje. Destijds heb ik het regelmatig voor familie en vrienden gemaakt en iedereen was enthousiast, maar helaas was ik al een aantal jaren het recept kwijt. Afgelopen weekend vond ik het gelukkig weer en kon ik het ook kids eens laten proeven. Zij vonden het een blijvertje!






Ingrediënten (4 personen):
400 gram rundergehakt
150 gram geraspte kaas
4 eetl. koffiemelk
50 gr. boter
75 gr. ontbijtspek, in blokjes
900 gr. geschrapte krielaardappelen
750 gr. worteltjes (kan ook winterwortel) in plakjes
30 zilveruitjes
1/8 ltr. slagroom
2 eetl. mosterd
Zout
Peper


En dan...
Kneed het gehakt met de kaas, koffiemelk, zout en peper. Draai hier balletjes van ter grootte van een walnoot
Smelt de boter in een braadpan en bak de spekblokjes knapperig. Schep deze vervolgens uit de pan.
Bak in het achtergebleven vet de gehaktballetjes rondom bruin. Voeg de krieltjes, worteltjes en uitgelekte zilveruitjes toe en schep alles door elkaar. Laat het gerecht afgedekt zachtjes gaar worden in ca. 20 minuten. Roer het wel af en toe door.
Roer de slagroom en de mosterd erdoor en laat het al roerende door en door warm worden. Strooi de spekjes erover en breng het gerecht eventueel op smaak met zout en peper.

Tip: Hou je van worteltjes die zacht zijn, kook ze eerst 10 minuten van tevoren even apart.

Bon appetit!

1 opmerking:

  1. Ja. Weet ik nog goed! Was heeeerlijk!! Ik ga er ook weer mee aan de slag.. Gr. Jeroen.

    BeantwoordenVerwijderen