vrijdag 21 november 2014

Knoflookkip

Zo richting het weekend als ik vrij ben, maak ik altijd wat meer werk van het diner. Ik vind het dan heerlijk om in de keuken te staan, en nog gezelliger als één mijn kinderen helpt. De knoflookkip heb ik dan ook samen met één van hen gemaakt.

Kip wordt hier in huis altijd graag gegeten en het leek mij heerlijk om knoflookkip te maken.
Nu is "kluiven"niet helemaal mijn ding, maar doordat je de ingrediënten voor een deel onder de huid steekt wordt de smaak van de kip veel intenser dan wanneer je een kipfilet gebruikt.

Het is eigenlijk veel mooier om een hele kip te gebruiken, maar doordat ik biologische kip wilde en deze niet meer te krijgen was, heb ik kippendijen gebruikt. Ik zal in het recept omschrijven wat je moet doen bij de kippendijen en wat bij de hele kip.





Ingrediënten:
4 kippendijen, biologisch
1 bol knoflook
1 citroen
1 rode ui
2 takjes rozemarijn
olijfolie
zeezout
zout 
peper

En dan..

Verwarm de oven voor op 180 graden. 

Gebruik 4 tenen knoflook, ontdoe deze van de schil, snij deze in tweeën en steek ze onder de huid van de kip.  

Laat de overige tenen knoflook in de schil en snij deze in grote stukken. Snij vervolgens de citroen en de rode ui ook in stukken. Verhit een eetlepel olijfolie in een koekenpan en bak de knoflook, citroen, rode ui en de rozemarijn voor ca. 5 minuten. Voeg tevens naar smaak zout en peper toe.

Wanneer je kippendijen gebruikt, leg je het mengsel van knoflook, citroen, rode ui en rozemarijn om de bodem van een ovenschaal/bakplaat. 

Wanneer je een hele kip gebruikt, vul je deze met het mengsel van knoflook, citroen, rode uit en rozemarijn.

Smeer vervolgens de kip in met olijfolie en het grove zeezout. 

Laat de kip vervolgens in ca. 1 uur garen. Let op de kippendijen hebben minder tijd nodig, ca. 45 minuten. Smeer de kip tijdens het garen nog een paar keer in met de olijfolie die in de ovenschaal ligt.


Wij hebben de kip gegeten samen met pasta pesto (dit recept komt morgen om mijn blog). Je kunt de kip ook bijvoorbeeld prima eten bij friet en een salade.


Bon appetit!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten