vrijdag 14 november 2014

Lasagne met pompoen (vegetarisch)

Wat wij 's avonds gaan eten wordt niet altijd alleen door mij bepaald. Regelmatig vraag ik ook of er nog verzoekjes zijn. Dit keer werd er gevraagd om lasagne. Nu maak ik de lasagne meestal op 2 manieren: of met gehakt en tomaten of met spinazie en ricotta. 

Als verrassing probeerde ik eens een nieuwe variant. Omdat ik nog een pompoen had liggen, leek het mij wel leuk om deze in de lasagne te verwerken. De zoete smaak van de pompoen vind ikzelf heerlijk. Het was een groot succes volgens mijn testpanel!





Ingrediënten:
halve pompoen = ca. 500 gr.  (ik gebruikte te biologische van AH)
1 rode ui
2 tenen knoflook
2 blikjes tomatenblokjes à 400 gr.
250 gr. ricotta
1 theel. bouquet garni (dit is een mengsel van rozemarijn, oregano, tijm, laurier en peterselie)
200 gr. verse lasagnebladen
100 gr. geraspte kaas (belegen)
50 gr. pijnboompitten
Peper
Zout
Olijfolie


En dan...
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Schil de halve pompoen en snij de pompoen in hele dunne plakjes. Je kunt dit uiteraard met de hand doen maar ik gebruikte hiervoor een soort van "nicer dicer". Leg de pompoenplakjes op een bakplaat en zet dit gedurende 10-15 minuten in de oven zodat ze wat zacht worden. De baktijd hangt af van de dikte van de plakjes. 

Snipper de ui. Doe een scheutje olijfolie in een pan en fruit hierin de ui. Pers 2 tenen knoflook hierboven en fruit dit ook nog even mee. Voeg vervolgens de tomatenblokjes toe en de kruiden en roer dit door elkaar. Voeg eventueel naar smaak zout en peper toe. Laat het geheel een paar minuten lekker pruttelen. Rooster in de tussentijd de pijnboompitten.

Vet de ovenschaal in met wat olijfolie. Begin met 1/3 van het tomatenmengsel leg hierop de helft van de pompoenplakjes, daarop de helft van de ricotta en de helft van de pijnboompitten. Dek dit af met met de lasagnebladen. Herhaal dit nogmaals. Doe vervolgens de rest van het tomatenmengsel er op en eindig met een laag geraspte kaas.

Zet de schotel in de oven en bak de lasagne in ca. 30-40 minuten af.


Bon appetit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten